Voorbeelden van reclame met een Goed Doel

De Code voor Reclame met Goed Doel richt zich op aanbiedingen van producten en diensten waarbij als verkoopargument gebruikt wordt dat (een deel van) de opbrengst bestemd is voor een Goed Doel. Hieronder valt dus ook het aanbieden van verkoopartikelen door een goed doel zelf.

Enkele voorbeelden van reclame-uitingen waarbij (een deel van) de opbrengst van het aangeboden product bestemd is voor een goed doel vindt u hieronder.

oranje polsband

Bron: Blokker folder, week 20 (2006)

goede doel polis

Bron: http://www.goededoelpolis.nl (november 2006)

unicef

Bron: Metro (15/11/2006)

wnf

Bron: http://www.cco-wnf.com (november 2006)

Bij bovenstaande reclames is niet altijd even duidelijk:

  •     wie de afzender van de reclameboodschap is (een goed doel of een commercieel bedrijf);
  •     welk deel van de opbrengst daadwerkelijk bij het goede doel terecht komt, en
  •     om welk goed doel het gaat

In onderstaande reclamevoorbeelden worden deze drie zaken wel duidelijk weergegeven:

borstkanker

Bron: Hunkemöller (oktober 2006)

WCRF

Bron: AH folder (week 20, 2006)

pink ribbon

Bron: http://www.kpn.nl (oktober 2006)

wnf ringtones

Bron: http://www.wnf.nl (november 2006)

Klik hier om meer te lezen over de achtergrond van de Code voor Reclame met Goed Doel. En klik hier voor het concept van de code.

Advertisements